Bilmuseum

Bilens utveckling under 1900-talet är verkligen en spännande historia. I bilens barndom var det snarast motoriserade hästvagnar som sakta kom att likna vad vi liknar vid en bil. 1930-talet var en verklig explosion i design med nya modeller varje år. På 1950-talet började den moderna bilen ta form, inspirerad inte minst av flygplan.

1898 – 1920

1898

Bullerbilen

1907

Tidaholm

1911

Gräf & Stift

1912

Phänomobil

Ford T ”Touring”

1914

Hupmobile

1918

Haynes

Pierce-Arrow

1919

Ford T ”Touring”

1920

Ford T

Renault

Seneca

Thulin

Tidaholmsbuss

Bilmuseum
Veteranbilar museum
Bilens historia

1921 – 1930

1921

Buick

1922

Magirus Ulm

1923

Anderson

Ford T ”Touring”

Ford T ”Tudor”

Dodge

Renault

1925

Chevrolet

1927

Oldsmobile

Chevrolet

Pontiac

Ford T

1926

Lincoln

1928

Scania-Vabis

Graham Paige

Volvo ÖV 4 ”Jakob”

Volvo PV 4

Volvo LV 4

1929

Austin Seven

Buick

Cadillac

1929

Packard

Willys

Ford A

1930

Chevrolet Roadster

Ford A Roadster

Marquette

Opel

1931 – 1940

1931

Chrysler

Dodge

1932

Volvo LV 71

1933

Volvo PV 652

Volvo LV 70

Volvo LV 72

1935

Adler Rennsport

Chevrolet

Volvo PV 657

Volvo PV 658

1936

Volvo PV 704

Chevrolet

Chrysler

Cord 810

Mercedes 170 H

Volvo PV 36 ”Carioca”

1937

Ford V8

Opel Kadett

Volvo PV 52

1938

Ford Eifel

Nash

Oldsmobile

1939

Adler Junior

Mercedes 320

Plymouth

Volvo PV 56

Brandbil museum
Utställning bilar
Bilar museum
Volvo museum

1941 –

1942

Lincoln Continental

1946

Lincoln Continental

Volvo PV 60

Scania-Vabis

1947

Volvo PV 444

1948

Volvo LV 820

1949

Fiat 500

1950

Jaguar Mk V

Saab 92

Studebaker

Volvo PV 830

1951

Volvo PV 831

Volvo TP 21

”Wennerberg”

1952

Citroën B 11

Ford Prefect

Volvo LV 824

1956

Volvo 120 ”Amazon”

Morris Minor

1958

Volkswagen ”Zetos”

Renault CV4

1960

Volvo 120 ”Amazon”

1987

Trabant

1991

Volvo 960 Executive