Historik

Svedinos Bil- och Flygmuseum är en av Europas största kombinerade samlingar av gamla bilar och flygplan. Samlingen omfattar över 100 bilar, 40 flygplan, motorer, bruksföremål och mycket annat. Museet invigdes 1961 och var då Skandinaviens första bilmuseum.Samlingen skapades och drevs av Lennart Svedfelt (1924-1993), även känd under artistnamnet Svedino. Parallellt med samlandet var han trollkarl och ”ficktjuv”, och uppträdde på scener och i TV ända fram till början av 90-talet. I samband med museets 25-årsjubileum 1986 skrev Lennart Svedfelt följande historik om sig själv och museet:”Mitt intresse har alltid varit stort för bilar och flygplan. I skolåldern byggde jag modellplan och i december 1941 hade jag min första utställning i Stadsbiblioteket i Stockholm. I oktober 1942 startade jag en modellflygplansfirma som tillverkade ockh sålde modellflygplanbyggsatser över hela Sverige. Fabrik fanns på Fridhemsgatan och affären på S:t Eriksgatan.

År 1949 köpte jag min första ”antikbil”, en täckt T-Ford av årsmodell 1919. Redan då började jag ana vilket historiskt värde gamla bilar kunde utgöra, en insikt som inte delades av mina föräldrar och bekanta. 1953 gjorde Lars Vidding en artikel om mig och mina fem bilar i Expressen. Genom den artikeln fick jag många tips om var det fanns gamla bilar och samlingen började öka. Problemet var att hitta en lämplig förvaringsplats i Stockholmstrakten, vilket inte var det lättaste men det ordnade sig till slut.

I maj 1957 kom mitt genombrott med mina bilar då jag hyrde ut samlingen, som då uppgick till ett tjugotal bilar, till Skansen och utställningen ”Farfars Bil”. Flera filmbolag började även hyra bilar till olika inspelningar och idén började även bli lite lönsam. Jag köpte ett mindre cirkustält och fortsatte själv utställningen under 1958.
I maj 1957 kom mitt genombrott med mina bilar då jag hyrde ut samlingen, som då uppgick till ett tjugotal bilar, till Skansen och utställningen Farfars Bil.
I samband med Pressens Rundtur sattes tältet upp i maj på Norra Latins skolgård vid Norra Bantorget i Stockholm. Sedan gick utställningen vidare till Vällingby och därefter till Furuviksparken utanför Gävle. 1959 ”vilade” bilarna och jag åkte runt i folkparker och uppträdde som trollkarl och ”ficktjuv”, och genom att finansiera samlingen med artistuppträdande kan man säga att jag började ”stjäla” ihop mitt museum.

På försommaren 1960 forslades bilarna upp till Östersund för att vara en av huvudattraktionerna på Expo Norr. Nu hade också en lämplig tomt anskaffats på Västkusten, närmare bestämt i Ugglarp på Kustvägen mellan Halmstad och Falkenberg, i Halland. Bygget av det blivande museet hade påbörjats så att efter Expo Norr kunde veteranbilarna transporteras till Halland.

Invigningen av museet ägde rum den 20 juni 1961 och förrättades av landshövdingskan i Halland, Aja Lindell. Hon anlände till invigningen i museets svarta Cadillac från 1928. Museets invigning fick stor uppmärksamhet av press och TV som Nordens första bilmuseum. Utställningsytan uppgick då till ca 550 kvadratmeter och antalet utställda bilar var 35 stycken. Den då äldsta bilen i samlingen var en svensk Tidaholm från år 1905 med kedjedrift, trähjul med massiva ringar och med en toppfart på 15 km/tim.

Volvo representerades av en öppen personbil från 1928 och den exklusivaste bilen var en amerikansk Pierce-Arrow från 1918 som på sin tid var det lyxigaste som fanns i USA på automobilsidan och motsvarades endast av Rolls-Royce i England.

Under 1964 byggdes muséet ut till ca 800 kvadratmeter utställningsyta och antalet bilar ökades till 50. De första flygplanen i samlingen tillkom nu också, en tysk Heinkel från 1925 och en engelsk De Havilland Moth från 1926. 1970 utökades lokalerna till 2.000 kvadratmeter och ett antal bilar och flygplan i lador på bygden kunde nu också ställas ut, samlingen växte till 90 bilar och 14 flygplan detta år.
1970 utökades lokalerna till 2.000 kvadratmeter och ett antal bilar och flygplan i lador på bygden kunde nu också ställas ut, samlingen växte till 90 bilar och 14 flygplan detta år.
Även några gamla cyklar, motorcyklar och hästvagnar ingick i museet. Nästa steg i utvecklingen skedde 1980 med ännu en tillbyggnad på 1.000 kvadratmeter och fler utställningsföremål fick plats.”

År 1949 köpte jag min första antikbil, en täckt T-Ford av årsmodell 1919. Redan då började jag ana vilket historiskt värde gamla bilar kunde utgöraen av Europas största kombinerade samlingar av gamla bilar och flygplanMuseum på västkusten, närmare bestämt i Ugglarp på Kustvägen mellan Halmstad och Falkenberg, i HallandDe första flygplanen i samlingen tillkom nu också